idag så

är det två saker som ska göras.

- betala räkningar

- packa

Eller tre förresten packningen skall köras bort också.
Så det är vl bara att sätta igång.
__________________________

Nu är räkningarna betalda. Svosch så var merparten av lönen borta....

22.00 nu är packningen färdig och deponerad hos Olsson....

Så nu kan man ta det lugnt.

Resten av familjen har varit i Götet och sett ÖIS vinna över Mjällby.

slagen hjälte och funderingar över sjukvårdens effektivitet

Vet inte hur många plattityder jag hört idag apropå sonens skada:

"Det är sånt som gör män av pojkar"

"Det som inte dödar härdar"

Sen den där som barn inte riktigt köper
"Det kommer nya chanser..."

Den senaste apropå att han inte får stå i kvalmatchen och alla andra matcher som han skulle stått i denna vecka.

Denna vecka förresten.... vi talar om en månads match-uppehåll och all träning där man kan få smällar på näsan.

Hur gick det nu på sjukan? Jo han kom till ÖNH-avdelningen. Fick träffa en doktor. Som tittade på honom. Idag var han rätt svullen, både på näsan och i ansiktet. Konstatrerade lite nöjt att han även fått en blåtira...
Svullnaden måste gå ner. Nästa vecka skall han sövas och näsan rättas till. Därefter tre veckors konvalescens....

Sonen ansåg i alla fall att detta läkarbesök var av något större nytta än gårdagens. Men ändå inte

Det är lite intressant. För att komma till ett ställe där man kan göra något måste man först träffa en doktor som konstaterar att han/hon inte kan göra något. Sedan skickas en remiss till nästa ställe....  Kunde man inte göra den där första sorteringsomgången något mer effektiv. Sköterskan kunde väl sett och sagt från början att här får ni en remiss.

Kanske är det något jag missat i detta..... men jag förstår sonen som ifrågsatte varför han satt på jouren i två timmar i går kväll.

sicket elände

sonen har spelat fotboll. De vann. Det var ju bra....

Men innan matchen var slut fick han avbryta. Han hade fått en smäll på näsan.

Så nu har maken och sonen suttit på sjukan. Där fanns ingen doktor som kunde fixa sonens sneda näsa....

Han fick dock en remiss till sjukhuset i grannstaden. Som alla vet är det inte enkelt att få kontakt när folk befinner sig i i sjukhuslokaler. Så när de väl ringde så var det ju ett antal frågor som skulle ställas.

Dottern tyckte att jag inte frågade relevanta frågor.

Och hon hade väl rätt i att det kanske hade varit intressant att fråga om den var bruten.
- Svar: Ja det var den förmodligen.

Jag undrade mer över hur han skulle kunna komma fram och tillbaka till sjukhuset i grannstaden imorgon. Hur han såg ut. (måste förbereda mig mentalt)

Det maken och sonen bekymrade sig över var om när han skulle kunna stå i mål igen..... Han skulle ha hoppat in för en annan målvakt som också är skadad. Så nu ska ett tredje alternativ vaskas fram i laget.

Jag bekymrar mig mest över näsan.

kantarellsnaps

har jag smakat idag. Intressant. Brännvin och kantarell.  Mycket skog.

I morgon kanske jag ska gå ut och leta efter svamp.

Så nu är det bäst att jag går och lägger mig.

glad i hågen....

...öppnade jag pketet med böckerna från Månpocket. Det var i och för sig misstänkt lätt men positiv som jag är tänkte jag att det kanske var ferla försändelser.

Jag trodde att jag skulle få Nesbös "Djävulsstjärnan" och "Rödhake"

Men tji fick jag. de var slutsålda.

Jag fick nöja sig med Denise Minas "Blodsarv".

Denise Mina gillar jag så denna ser jag verkligen fram emot att läsa.

Jag tjänade i alla fall några kronor på detta! Istället för 59 kronor fick jag betala 49. Man får vara glad för det lilla :)

lite info

Någon undrade var våra fjäll finns. Och det är klart att jag måste passa på att göra lite reklam.

Här ser ni alltså Sverige. Och mitt i ligger Härjedalen.
Härjedalens kommuns hemsida kan man läsa följande:
"Härjedalen är landets högst belägna landskap med en enastående natur både sommar och vinter. Härjedalens kommun,som i stort sett motsvarar landskapet, är en av Sveriges största kommuner med en yta på 11 400 kvadratkilometer. Du hittar stora variationer från skogslandet i öster till fjällmassiven i väster."

I Messlingen  ligger Baggården som är en stugby som ligger nästan på fjället. En fantastisk natur utanför stugdörren. Det är här man har den utsikt ni kan se här. Messlingen ligger tre mil öster om Funäsdalen.

Så om ni någon gång överväger en fjällsemester. Sommar eller vinter så rekommenderar jag verkligen Härjedalen.

åter i sadeln

eller kanske man ska säga på sadeln. Vi talar nu om cykelsadel.

Jag har alltså varit på spinning.

Och vem var där mer?
Jo en av modellerna som gått till finalen i Topmodel -08 i Skagen!
"Nu känner man att man lever!" sa hon efter premiärpasset!

Annars ska jag säga att jag känner att jag lever mest varje morgon nu när semestern är helt avslutad.
Att jag är så morgontrött.....

Fjällen i bilder

Utsikt från vår stuga!! Varje morgon drog jag undan gardinen för att se vad det var för väder. Om man såg fjälltoppen eller inte.... VIssa dagar var himlen blå!

Sammantaget sett var detta inte någon av de vädermässigt bästa veckorna men inte heller den sämsta.

På söndagen gick hela familjen upp till våffelbruket. Det var den enda turen alla var med samtidigt.

Här är utsikten ut över Bruksvallarna:

Från kanten vid stupet, det var inte jag som tog bilden....

Här är lite fler bilder från denna tur.

Dagen därpå, måndag var vi på en lokal tur i Messlingen. Det blev längre än vi tänkt. Konstaterade både vi och sonen som inte riktigt hade räknat med en vandring på nästan 1,5 mil...
Turen gick genom skogen, upp en bit på Stoljan och sedan till Fiskhålsgraven. Fjällturen avslutades vid Evagraven och därefter hemgång över Ruvallen och Byggevallen. Vi var inte och såg på hällmålningarna denna gång.
 Fiskhålsgraven

Renar ser man ofta.

Eva graven med riktigt mycket snö i år.

På tisdagen var vi ute och red. Det blev en heldagstur från Ramundberget, upp mot Mittåkläppen till Djupdalsvallen.
Det var jag, maken och dottern. Sonen tyckte att det där med ridning var helt klart överreklamerat och föredrog att tillsammans med morföräldrarna bestiga Mittåkläppen.

Här är hästen Nasi som jag red.

Det är en del pyssel med hästarna.
   Grillning vid DJupdalsvallen

På onsdagen gjorde vi inte många knop. Maken och sonen fiskade.

Torsdagen ägnades åt att bestiga Kappruet.

Vi hade en väldig tur. Precis när vi hade kommit upp till toppen och hade fikat kom regnet. Vi började nedstigningen och hamnade mitt i en hjortronmosse. Hjortronen lyste verkligen med sin frånvaro i år. Men här lyckades vi att få ihop nästan ett kilo.

Fredagen tog sig lite olika uttryck. Sonen och maken var upp tidigt för att fiska. De kom hem med sju öringar. Sonen var mycket nöjd. Dessa ligger nu i vår frys för att ätas vid lämpligt tillfälle.

Därefter tog vi bilen till Funäsdalen och kunde inte låta bli att ta sittliften upp till toppstugan för att se på utsikten.

SÅ här såg det ut ifrån toppstugan. När vi hade fikat där så tog vi liften ner.
Nästa gång blir det klättring upp. Det finns en klättringsled dit upp.
Resten av fredagen ägnades åt allehanda småturer. Vi var bl.a. uppe på Flatruet. Handlade renkött. Och dottern städade.

Denna semester har vi gjort hattrick:
1. Åkte förbi Sveriges högst belägna by: Högvålen
2. Åkte förbi Sveriges högst belägna kyrka: Tännäs.
3. Körde på Sveriges högst belägna landsväg den över  Flatruet.
Kan kanske tillägga att barnen inte är imponerade över denna svit....

Nu är vi åter hemma! Och det är en del att tvätta kan jag säga!

Plus att vi hittade pergogolvet som ska läggas i hallen..... och garderobsdörrarna som ska hängas upp på dotterns garderob.... Ja det finns alltid lite att pyssla med!

back in the cleaningbusiness

nej jag ska inte skriva om dammsugaren.

Vi har vart i fjällen. Och det är alltså dax för tvätt. Nu har dottern tjatat till sig en göteborgstripp så det blir en ny uppdatering senare idag! Med oerhört vackra bilder.

a hallelujahmoment

jag tryckte på knappen och nu funkar den igen min dammsugare. Det var ett litet kretskort som var sönder. 400 pix gick det på! Men det var det värt!

OS-invigningen

var allt lite tjatig. Fast jag såg i och för sig bara själva intåget. Och lite fyrverkerier innan. Så min åsikt är nog inte så välgrundad. Jo lite imopnerad blev jag av de där som gick på ett jordklot.

Sen tyckte jag lite synd om de stackars kinesiska flickorna som fick stå och hoppa hela tiden medan alla tågade in. I högklackat. Jag halvsov i soffan jag.

Men en stor fråga svävade kring i vårt vardagsrum. Varför fick Christian Olsson åka till Peking? Han kan ju inte vara med? Även om han är en stor friidrottare så kunde väl någon aktiv fått åka med i stället.

Outgrundliga är OS-kommittéers vägar....

Nu är hösten här eller veckans i-landsproblem

Nej inte bokstavligt. Nu har jag startat upp hösträningsperioden med ett spinningpass. Det var riktigt trevligt må jag säga. Det värsta med spinning är att man sen blir så törstig. Så då dricker man en massa vatten. Blir kissnödig. Sen vaknar jag ofta mitt i natten och är törstig igen och sen blir jag kissnödig.... så sömnen blev lite lidande i natt.

Ja, plötsligt har jag halkat från träning till i-landsproblemkategorin....

Hur ska jag göra för att inte behöva gå upp och dricka vatten på natten när jag har varit på gymmet och tränat.

Det är verkligen ett stort problem!

jag har varit otrogen

nu blir ni allt lite nyfikna? Men det är inte så allvarligt som det låter. Den jag varit otrogen mot är min frisör.... För nåt år sen eller kanske lite mer missade jag en tid honom. Det blev inte av att jag beställde någon ny tid utan i stället provade jag en ny. Det  var nämligen vid det tillfället lite kris och hos min gamle var det omöjligt att få en ny tid.  Sen provade jag en annan. Och en annan och har inte kännt mig särskilt nöjd nån gång egentligen.

Nu i veckan kände jag att det verkligen var kris så då ringde jag min gamle. Och har man sett på maken, jag fick en tid redan påföljande dag. Och det kändes verkligen bra när jag satte mig i stolen hos honom. Han pratade på som vanligt och jag undrar fortfarande om han inte märkt att jag klippt mig hos någon annan eller om han bara låtsades som om det regnade..... I vilket fall som helst är jag väldigt nöjd nu och jag kommer inte prova nån annan frisör igen....

Ikväll hade ungdomarna i svensk/franskutbytet avskedsfest. Det var jättetrevligt. Det känns lite vemodigt att dessa 14 dagar är över. "Vår" fransyska har verkligen varit en trevlig bekantskap.
Tyvärr slutade kvällen lite abrupt för dottern som trillade ner från en av kompisarnas rygg och slog i huvudet rejält. Jag var tvungen att hämta henne innan kvällen var över. Jag måste säga att jag är lite stolt över henne som förutom att hon hade väldigt ont i huvudet mest oroade sig för att det skulle bli trist för vår fransyska.

Så det är därfär jag sitter här, denna sena stund. Imorgon skall jag köra till flygplatsen och dottern skall följa med oavsett huvudvärk eller ej. Det verkar bli en sen kväll så förhoppningsvis klarar hon av att ta sig in i vårt hus utan assistans.

snart

...blir det regn och då ska jag uppdatera.

Men just nu väntar jag på en hantverkare som kommer efter frukost  - means 10.00-something - som skall ta en titt på vår fläkt. Han var här kl 7.40. Skulle va här 8, tur att jag inte stod i duschen.

Han konstaterade att han var tvungen att hämta andra grejor. Konstigt tycker jag att de aldrig har med sig allt trots att de alltid kör in med bilen på gården..... Nåja nu ska här tänkas snälla tankar. Och tummen hållas för att vår köksfläkt inte har bränt.

Kanske jag ska plocka av de svarta vinbären så länge.....