bygget....

ja det var det där med bygge. Jag och maken är inte världens snabbaste med att göra sånt där praktiskt. Speceillt inte sånt som tar lite tid. Det skall gå fort och helst vara färdigt redan igår. Klickgolv är ett exempel på vad vi tycker är bra. Maken lägger och jag har synpunkter. Sen är det det där med listerna. 

Ett exempel var förra sommaren när vi efter mycket velande bestämde oss för ett golv till vår minimala hall på andra våningen i vårt lilla hus. Det var naturligtvis beställningsvara och när det dök upp så var semestern slut och vår renoveringsenergi likaså. Varpå golvet blev liggande i sin förpackning bedvid min säng till denna sommar. Då, en regnig dag, tog maken tag i det hela. Så nu ligger det där. Utlagt alltså.  Men så var det det där med lister. Under vår säng ligger det nu en smyglist som skall maskera lite skavanker. Den snubblar jag på med jämna mellanrum och svär över varje gång jag ska städa.

Åter till bygget. Som sagt "liten hall" och "litet hus". VI har länge tänkt att vi behöver mer space. Men vi har inte så mycket lust att flytta. Så en liten utbyggnad vore kanske på sin plats. Problemet med radhus är dock att möjligheterna är begränsade. Särskilt om man bor mitt i längan. Och detaljplanen dessutom inte medger ytterligare bygglov.

Men ett uterum? Det skulle ge lite mer yta. Inte bli himmelskriande dyrt och kanske rent utav man skulle kunna få bygglov? Där vi bor finns det flera som har byggt både med och utan. Vi vägde fram och tillbaka. Om man söker bygglov och inte får så kan man ju inte bara bygga. Då är man ju mer än lovligt dum. Om man däremot inte söker och bygger ändå så kan det bli väldigt trist. Det finns ju alltid människor som mår bra av att vara ordningsmän i klassen. Det hände en annan familj här i området. De "lyssnade på fel personer" -som de själva sa- och sökte inte bygglov. Efter ett par månader damp det ner ett brev från kommunen där det framkom att det kommit in en anonym anmälan om svarbygge....

Vi kom fram till att vi får nog allt söka ändå. Bygglovsarktitekten hade en massa funderingar:
"-Har ni tänkt på att det kan bli ett väldigt energitapp? ni kanske borde prata med energirådgivaren?
 - Behövs det för bygglovet? frågade maken
 - Nej, sa hon
 - Men då så, sa maken som har mycket mer tålamod än jag."

Men så kom nästa fråga
"-Har ni tänkt på att det kan bli väldigt varmt??"

Ja så fortsatte det. Grannar godkände högt och lågt. Vi kompletterade det som tyckte var dåliga ritnngar och maken ringde fram och tillbaka. 
Enligt egen utsago skulle det ta c:a 6 - 8 veckor. Detta var i början av augusti.

Under allt detta så hade vi då och då kontakt med snickaren som undrade hur det gick....

Och så tre veckor senare dök det upp ett mail. Bygglovskvinnan ville ha ett papper till men meddelade samtidigt att hon tänkte avsluta ansökan med positivt besked. Ett halleluja-moment skulle man kunna säga.

Så nu ska radhuset förses med ett uterum. Maken har rivit sitt enda egenhändigt bygda förråd - det hände förövrigt när jag var i Skagen och roade mig. Sen har han monterat ner den gamla trätrallen.   Eftersom vi är miljömedvetna ska vi återanvända denna om möjligt. Skruvat loss markisen. Den var väldigt tung. Den ligger i garaget och väntar på att bli hämtade av
Hus till hus. Sen var det de gamla sjöstensplattorna som skulle bort. Efte annons lär vi bli av med varenda en. Maken fortsatte med att gräva bort ytterligare jord. Riva mellanväggen till grannen. Gräva hål till plintar. Och nu kan i princip snickaren komma. VI skall bara se till att han får en någorlunda fri passage.

Här kommer lite "förebilder"

Till höger fanns tidigare ett förrår. Men det revs som sagt när jag inte var hemma.

   
Sonen hjälpte till             


De här getingbona tog jag död på med Radar för ett par år sen.(en utmärkt produkt enligt mig) 

Så här ser det ut idag.
 
   

Så nu kan alltså snickaren komma. Fortsättning följer.




 


Kommentarer:
Hälsningar från : Inga M

Det blir säkert fint med ett uterum här. Men det där att få snickare brukar kunna ta ett tag. Gubben jobbar ju i branschen och här är det lång väntetid hör jag när han pratar med kunder i telefon.

Hälsningar från : Helena

Som tur är har vi haft underhandskontakt med "vår" snickare. Så om inget oförutsett händer skall han stå här i givakt den 21!

2009-09-16 @ 12:13:09
Hälsningar från : Ulla

Vad kul att vi får ta del av ert ny bygge. Men du vilket tjafs innan ni fick ert bygglov.

2009-09-16 @ 18:22:23
URL: http://ulla67.blogg.se/
Hälsningar från : Helena

Fast med tanke på att de först sa 6 - 8 veckor och sen klarade av det på 3 så.... dessutom har det tidigare var svårt att få bygglov. Så jag är nöjd och glad ändå. Och snickaren hade inte hunnit med tidigare ändå.

2009-09-16 @ 22:10:35
Hälsningar från : Smsa Låna

Jag tycker att det är rätt svårt att göra en bra design till sin sida - hur har du burit dig åt? Du har ju en jättefin sida!

2011-07-20 @ 22:10:17
URL: http://smsalåna.nu

Jag tycker att:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits