kul variant på tema (cred Olsson)

En bonde står och vaktar en stor flock med får som betar på kullarna.
Då kommer plötsligt en splitter ny BMW på vägen nedanför.
En kille i Boss-kostym, Gucci-skor, med Ray Ban-solglasögon och en
YSL-slips sticker ut huvudet ur bilen och ropar till bonden:
 
- Om jag kan räkna ut hur många får du har på betet, kan jag ta med mig ett av fåren då?
 
Bonden tittar på killen och på den spridda flocken med får och svarar:
 
- Det är okej för mig!
 
Killen kör fram sin BMW till bonden, tar fram sin IBM Thinkpad som han öppnar på motorhuven. Med hjälp av Nokias senaste 3G-telefon kopplar han upp sig mot en NASA-sida på Internet. Med GPS hämtar han den exakta positionen och matar in den i en satellit som skannar betesområdet med högupplösta bilder.
Efter en stund öppnar killen den digitala bild han fått mejlad till sig, importerar bilden till Adobe Photoshop, fixar till den lite och skickar den till Processing Facility i Stockholm. Inom några sekunder får han ett nytt svar via mejl där det står: Picture processed and data stored. 
Så loggar han in på en MS-SOL-databas via ODBC och laddar ner ett exceldokument med flera hundra avancerade formler.
 
När detta är gjort mejlar han all data till en Xircom och på ett ögonblick får han svar.

Avslutningsvis gör han en 150 sidors fyrfärgsutskrift på sin minimala HP Colour Laserjet och kastar ett öga på den sista sidan:
 
- Du har exakt 1586 djur, säger han.
 
- Det stämmer, säger bonden, så du kan ta med ett av fåren.
 
Bonden tittar på när killen går runt för att välja ut ett av fåren som han sen jobbar hårt med att få ner i bagageutrymmet på BMW:n. Bonden frågar:
 
- Du, om jag kan säga exakt vad du jobbar med, får jag tillbaka fåret då?
 
Killen tänker en stund på detta och säger att det är okej.
 
- Du är konsult, säger bonden.
 
- Det stämmer! Svarar killen. Hur kunde du veta det?
 
- Det var lätt, säger bonden. Du kom hit utan att någon bett dig.
Du tar betalt för svar som jag redan visste, på en fråga jag inte ställt.
Dessutom har du ingen aning om hur den här branschen fungerar!
 
Så var nu så snäll och öppna bagageluckan och ge mig
tillbaka min Bordercollie...

Kommentarer:
Hälsningar från : ejmis

Den var riktigt bra =)

Hälsningar från : Alexandra

He he...:)

2009-03-03 @ 05:53:36
URL: http://nattfari.blogg.se/
Hälsningar från : ullrika

bästa idag! måste genast maila till min bästis vars man jobbar som konsult!

2009-03-04 @ 22:50:29
URL: http://akirllu.blogg.se/
Hälsningar från : Inga M

Den var himla bra!

2009-03-21 @ 06:04:02
URL: http://inga.blogg.se/

Jag tycker att:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits