sharaf hjältar

idag har jag och maken varit på dotterns gymnasieskola för att lyssna på en kille från Sharaf hjältar. Det var intressant. Det är hoppfullt att höra en ung kille som varit i Sverige i 8 år berätta om hur han har kommit att engagera sig i arbetet för demokrati och mänskliga rättigheter. Att dessa ska gälla för alla även för döttrar och systrar i familjer där hederskulturen råder.

Väl värt att lyssna på samtidigt som man kan känna sig beklämd över hur svårt det är att bryta beteenden och tänkesätt. Speciellt när man har hamnat i ett land där man som familjefar helt har mist sin identitet som  den som är familjens överhuvud och familjeförsörjare. När ens fru har fått arbete och barnen klarar sig bättre i samhället än vad man själv gör. I den situationen kan det ligga nära till hands att man utövar den makt man kan genom kontroll och förtryck.

Det är modigt av dessa killar att tydligt ta avstånd och våga markera sin avvikande åsikt. I länken ovan kan du läsa mer om denna verksamhet som också finns i Göteborg och Malmö.


Kommentarer:
Hälsningar från : Sus i dus en desperat lyxhustru!

Oj det har jag nog missat alldeles!

Jag har varken sett på Tv eller något annat, utan jag har varit ute på prommis, tränat, eller jobbat!



Ja så nu ska jag sussa för jag har en hård dag i morgon! Jobbar 7-12 sedan 16:30-21 så då behöver det vilas!



Kram Sus

Hälsningar från : Nina

Vantarna är just nu slut... men jag ska sätta fart på stickorna igen... just nu står jag i flyttkartonger.



Lovar att skriva i min ordinarie blogg när vantar är klara.



Finns mer än småbarnsgrejor i min andra blogg :)

2008-10-15 @ 23:10:32
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Hälsningar från : Nina

Vantarna är just nu slut... men jag ska sätta fart på stickorna igen... just nu står jag i flyttkartonger.



Lovar att skriva i min ordinarie blogg när vantar är klara.



Finns mer än småbarnsgrejor i min andra blogg :)

2008-10-15 @ 23:11:39
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Hälsningar från : Vaniljis

Lät mycket intressant. Förstår om du tyckte den var bra. Läste om höstresa. Var ska ni åka? Har du kanske skrivit om det innan som jag missat? Här regnar det idag. Ska väl ta mig ut och jogga trots det. Ha en fin torsdag. Snart är det freeeeedag! :)

2008-10-16 @ 06:51:59
URL: http://vaniljis.blogg.se/
Hälsningar från : anneli

Ja, det är nyttigt att lyssna på andra ibland, få andra perspektiv, inse att att vi alla är olika och formerade utifrån helt skilda förutsättningar. Tänkvärt!

2008-10-16 @ 09:47:07
URL: http://nygamlajag.blogg.se/
Hälsningar från : Inga M

Det är antagligen rätt väg att gå om man vill ändra mönster, jag menar att några av de människor som lever under de här villkoren själva tar ställning och markerar det.

2008-10-16 @ 09:58:09
URL: http://inga.blogg.se/
Hälsningar från : Anna

Tack, jättebra tips. Jag är med och ordnar föreläsningar om bl a sådana här saker. Det här tipset är absolut intressant att kontakta!

2008-10-18 @ 14:22:56
URL: http://sparaochres.blogg.se/

Jag tycker att:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits