Marocko 2008

Nu har jag äntligen fått lite ordning på bilderna eller rättare sagt hämtat kameran från dotterns rum. Allt beror på hur man ser det.
Så här kommer ett litet resereportage.

Vi startade resan tidigt en torsdagsmorgon och anlände till Agadir mitt på dagen. Jag hade ju haft koll på temperaturen ett par dagar och uppmanat resten av familjen att ta med nåt långärmat. Vädret hade inte varit det bästa. Men när vi kom ner var det hyfsat varmt och prognosen såg bra ut. Väl framme inkvarterade vi oss på vårt hotell. Här är utsikten över poolområdet från vårt hotellrum


En kort solstund och sen åt vi en bit och sen kom molnen. Det blåste och kallt som bara den.... "Skall det va så här?" tänkte nog alla var till mans medan vi gick längs stranden för att få lite koll på staden. Först som sist kan jag säga att Agadir är trist, såtillvida att hela stan förstördes i en jordbävning 1960 och är uppbyggd därefter. Så glöm det där med pittoreska gränder och vackra hus.

Stranden är i alla händelser fantastisk, 9 kilometer lång och bred och man anstränger sig verkligen för att hålla den ren och fin.
       
        
Mycket folk rörde sig hela dagen på stranden och framåt eftermiddagen spelades fotbollsmatcher efter att man markerat rejält stora planer på den brada stranden.

Detta vara alltså vad vi mest ägnade oss åt om dagarna: 
  -
- Solning antingen på stranden eller vid poolen. För min del badade jag inte så mycket     
eftersom det var lite kallt...
    
- Äta. God och ibland mindre god mat. Man får vad man betalar för :) Detta var gott!
                  
- Shopping. Pruta är en svår konst som nog inte riktigt passar vårt svenska kynne.
                    
En dag var vi i Marrakech, en fantastisk stad som höll vad den lovade.
Alla hus är målade i rosa och gatorna är vindlande och känslan är verkligen smått sagolik och exotisk.
                 

I souken i Marrakech finn 13.000 butiker och verkstäder. Där kan man nog köpa allt som man vill ha. Turisthandel trängs med marockansk vardagshandel och verkstäder. En i högsta grad levande marknad.

        
       

Det berömda torget Djemna el Fna innehöll såväl en massa att handla som ormtjusare, spådamer och annt löst folk:

                                          


Efter den långa dagen i Marrakech "hamnade" vi på en restaurang som vi hade gått förbi flera kvällar men som vi tyckte såg så tom och skum ut. Där var det jättegod mat och precis lagom innan vi skulle gå hem och stupa
    

Sista kvällen badade barnen i de höga vågorna under tiden som solen gick ner.

Kommentarer:
Hälsningar från : helena

Tack för de underbara bilderna. Det var länge sedan som jag var i Agadir. 1978 tror jag att det var.

Första resan med en kompis utan föräldrar, det var spännande. Men mycket känner man igen faktiskt, det förändras inte så mycket.

Ha en fin 1:a advent.

Hälsningar från : lillasyster

Fina bilder, modig man med ormarna, men fick inte du skjuts från flygplatsen av en väldigt snäll lillasyster som fick vänta en timme på er!

2008-11-30 @ 20:17:00
Hälsningar från : Annalena

Fina bilder! Det såg ut som du njöt!

Vi måste ses snart!!!!!

2008-11-30 @ 21:29:07
Hälsningar från : olsson

Hade gärna bytt här mot där.

Bad i solnedgången:)

Berätta mer den 12:e.

2008-11-30 @ 21:34:48
Hälsningar från : ullrika

va kul med bilder!



sista var otroligt vacker. marrakech är jag såklart nyfiken på. men var det inte väldigt turistigt?

2008-11-30 @ 21:44:39
URL: http://akirllu.blogg.se/
Hälsningar från : Mia

Där hade jag gärna gått, åtminstone på marknaden. Men nu är jag lite ambivalent, vet inte vad jag tycker bäst om, detta eller vår vinter här uppe! L

2008-11-30 @ 21:57:34
URL: http://matmia.blogg.se/
Hälsningar från : mej

Lillasyster: Jo tusen tack för att du hämtade oss och väntade utan att knota :)



Annalena: Ja det gjorde jag. Ja det vore kul. Teledon någon dag kande;)



Ullrika: Jo det var det allt, turistigt alltså. Men när man vill ha sol och bad är det helt OK. Har varit med om värre skall jag säga också. Det var verkligen två världar som levde vid sidan av varandra. På marknaden fanns turistförsäljandet jämte dagligvaruhandeln som bara riktade sig mot de boende. Försäljning av kött och fågel t.ex. SÅ det var inte bara turism.





2008-11-30 @ 23:01:50
Hälsningar från : Vaniljis

Tack för alla bilder! Vackert. Funderade på att åka dit sist jag var på vintersemester men det blev Egypten istället... Sista bilden är helt underbar.

Och ja du, brukar inte överanstränga mig med fönstrena heller men nu såg man knappt ut. Bor mitt inne i stan vid hårt trafikerad gata. :)

Ha en bra dag! Kram

2008-12-01 @ 09:11:23
URL: http://vaniljis.blogg.se/
Hälsningar från : ullrika

det är klart, de lever ju på turisterna. men måste leva själva också. det jag tycker är tråkigt är annars när det turistiga krimskramset tar över helt. känns så jäkla onödigt liksom. men miljön måste vara fantastisk? 1001 natt ungefär?

2008-12-01 @ 11:39:59
Hälsningar från : evans

Vad härligt det såg ut! Jag hade verkligen inte haft något emor att åka dit och lämna djupsnön bakom mig...

2008-12-01 @ 13:51:50
URL: http://evans.blogg.se/
Hälsningar från : Karin

ååååååhhhhhh, vad härligt det ser ut!!! Där hade jag gärna varit, om bara för några dagar =) Hoppas det är bra annars! Vi ses ju icke till jul men snart ändå kanske! Kramar

2008-12-01 @ 19:24:03
URL: http://karinrosa.blogg.se/
Hälsningar från : Paula

Hej, och tack för att jag fick med till Marocko på ett litet hörn. Förstår att det inte var det allra varmaste stället just nu, men å andra sidan kunde ni både bada (utom badkrukor) och sola!

Har aldrig varit i Marocko, men däremot i Tunisien. Jag förirrade mig dit med min dåvarande äkta man och såg det äkta Tunisien, inte turistparadisen.

Men, vintermänniska som jag är, så njuter jag av livet just idag när snön vräkt ner oavbrutet.

Ha det gott!

2008-12-02 @ 21:01:07
URL: http://paulaz.se

Jag tycker att:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits