Ensemble, c´est tout

eller Tillsammans är man mindre ensam.  Filmen är baserad på boken med samma namn skriven av Anna Gavalda.


Boken har jag läst. Den var riktigt bra. Och boken gjorde att jag nog fattade mer av sammanhanget i det som hände i denna film än vad övriga i soffan gjorde. Det är synd när förutsättningarna är så bra för att göra en bra film, men man missar att komma ihåg att publiken faktiskt inte kan förutsättas ha läst boken innan man ser filmen.

Men i det stora var vi glada och lyckliga när vi hade sett denna franska feel-goodfilm. Det är lite skönt att kunna sjunka ner i lite gosig må brakänsla efter ett riktigt härligt bra slut.Men om man ska välja mellan bok och film så läs boken. Sen kan man se filmen framförallt om man vill se ett mycket bra skådespeleri av Audrey Tautou.
  
Men vi i filmklubben rekommenderar ändå denna film.

Filmklubben? Jo vi hade en av våra ovanligt trevliga filmkvällar. Vi kom på att denna sommarlördagskväll var väldigt passande att se en film med våra goda vänner. Det har blivit en bra vana. Vi bjuder hemma varandra och först äter vi god mat och sen ser vi på film.

Man får allt på en kväll: Kul och stimulerande umgänge, god mat och sen en film. Kan det bli mycket bättre?

Igår åt vi vegetariskt medelhavsinspirerat. Varm potatissallad med sparris (Mias recept), guacamole, fallafel, bönsallad, hummus, tzatziki, bröd mm. Sen ost med nyponmarmelad. Gott var det tyckte vi alla!

Nu är det en söndag som skall upplevas på något sätt. Dottern lär komma hem. Blir det för regnigt får vi se på de andra filmerna som vi hyrde och får ha hemma en vecka.


Kommentarer:
Hälsningar från : ejmis

Tack för tipset!

Hälsningar från : helena

det låter som en fullkomlig kväll tycker jag. bra att ni inte så kieslowskis filmer. han ÄR stor, men vissa av hans verk kan ändå få en att vilja kräkas vita klumpar. förlåt, - jag borde som fd filmarbetare inte säga så. skall man se EN klassiker, skall man se citizen kane. enligt min mening.

2008-07-13 @ 19:23:50
URL: http://shitlist.blogg.se/
Hälsningar från : Helena

Den första vi ska se är La double vie de Véronique Det är gudomligt vacker musik till denna. Sen får vi se med de andra.

2008-07-13 @ 19:51:10
URL: http://gutta.blogg.se/

Jag tycker att:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits