idrottens baksida

i såväl GPDN som i Aftonbladet kan man läsa om Marion Jones och konsekvenserna för henne av att försöka bli bäst. För det var väl det det handlade om? Att bli bäst i världen... Var för skulle man annars gå in och manipulera sig själv på olika sätt?  Och visst spekulerade vi hemma i vår soffa precis som många andra om huruvuda hon var dopad eller ej då när det begav sig. Men jag tycker samtidigt att detta är mycket beklämmande. En duktig tjej, talangfull sprinter vågade inte chansa på att det skulle räcka med träning och talang. Dåliga rådgivare? Kanske. Men det handlar ju också om att möta omvärldens tryck och förväntnngar.

Sen till slut så erkänner hon att det faktiskt var så som många trodde. Fallet blev ju rätt rejält för Marion.

Men i den lite fadda eftersmaken av denna historia undrar jag över om det rimliga i de konsekvenser detta har fått för henne. Visst hon har varit oärlig, spelat med falska kort och så vidare. Hon är idag fråntagen sina medaljer, utblottad men nu ska hon även krypa in i cellen. Visserligen spekulerades det tidigare om sex års fänglese. Om hon hade erkänt från the very beginning hade det så stannat vid vanäran?
Är inte det värsta att hon dopade sig utan att hon ljög om det? Det är väl ingen av alla dem som på olika otillåtna sätt påverkar sina  resultat som berättar om det? Det gäller alltså att hålla tungan rätt i munnen i det stora landet i väster. Men dopa sig så länge ingen upptäcker det så att man ljuger om det, det är OK?

Kommentarer:
Hälsningar från : Sus i dus

Ja älskar att leda mina pass! Jag tog ledigt ett halvår, och det var jobbigt då jag ville vara den som ledde passen! Hehehehe... Min strategi i passen är att man skall ha kul... Det är det viktigaste att deltagarma har kul och känner sig välkommen!

Jag kör ett kombinerat Step-Up & aerobicpass där först 2 block är i step och sedan 2 i aerobics. Jag kör 90 min pass och då är det 30 min styrka i det!

Vad synd att du inte fick fotografera det. Hade varit verkligen kul att få se! =)

Hade varit kul om du kunnat var med på ett av mina pass.

Kramiz Sus

Hälsningar från : Mia

Nej, jag rekommenderar inte buffén på just det stället, den följde inte konceptet som det ska göras på. Dom visste förmodligen inte heller, att vi allesammans har O'Learys-restauranger på våra hotell...

2008-01-12 @ 19:51:11
URL: http://www.matmia.blogg.se
Hälsningar från : ejmis

USA är alltid USA och tyvärr förstår man inte alltid deras resonemang =/

2008-01-12 @ 19:58:50
URL: http://ejmis.blogg.se
Hälsningar från : Sus i dus

Men absolut, det vore ju verkligen roligt! Hehehe... Det är bara att ge det minst 4 -5 ggr och har man inte börjat få in något då kanske man ska överväga en annan form... Hehehehehe...
/Sus

2008-01-12 @ 20:17:21
URL: http://sus68.blogg.se
Hälsningar från : r4

Spännande ämne. I dagarna har S/A hockey firat sina första 75 år. jag som tjänsteman har uppvaktat dem från vår nämnd med en otroligt vacker plantering i färgerna vitt grönt och svart. en uppsättning som mätte sin 75 år i höjd så en balansjakt i bil som vilken konståkerska som helst inte önskar sig på isen.
Den 19 januari firar Västergötlands Idrottsförbund 100 år. Föreningen bildades av 13 föreningar (antalet kan variera 2 st ner lr
upp pga av mitt minne) på Rantens hotell i Herrljunga.
Ingen doping förekom iaf på den tiden.

2008-01-13 @ 01:23:06
Hälsningar från : Inga M

Funderar alltid över tvåan i de här sammanhangen. Vad händer alltså med förstaplatsen / medaljen som hon fråntas? Ges den till tvåan då? Och hur snöpligt är inte det att få sin seger, sin triumf ett antal år i efterskott? Att inte få stå där inför folkmassorna och ta emot jublet och bli intervjuad och hyllad och få olika erbjudanden? Känns det lika mycket värt?

2008-01-13 @ 05:07:29
URL: http://inga.blogg.se
Hälsningar från : Ulla

Det som är trist att de som dopar sig drar med även de "rena" idrottarna. Här hemma blir vi skeptiska om det plötsligt kommer någon som det går görbra för och då framförallt i friidrott.

2008-01-13 @ 06:38:55
Hälsningar från : Helena till Inga

Ja man kan ju till exempel fundera på Per Elovssons känslor. När Mülegg fick lämna ifrån sig OS-medaljen. Och han hade tappat bort sin medlajchans. Han hängde ju med alldeles för länge. Men de körde ju på helt olika villkor.
Japp säger maken och sonen. Tvåan får guldet. Men så mycket firande kan det ju inte bli...

2008-01-13 @ 20:51:09
URL: http://gutta.blogg.se
Hälsningar från : Helena till r4

men först så är det jag som är r4 du är väl r2 om jag inte är felunderrättad.
Sen tror jag att det idag och nog sen ett antal år tillbaka har förekommit/förekommer otillåtna medel...

2008-01-13 @ 20:52:57
URL: http://gutta.blogg.se

Jag tycker att:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits