årets första semla


image254

Idag har vi ätit årets första semla. Den var god
Jag tycker just semlor är väldigt gott och kan ibland verkligen längta efter det. Så därför tycker jag att det är lite bra med denna totala likgiltighet som råder när det gäller när var och hur dessa skall ätas. Men för att uppdatera om hur det egentligen ska vara kommer här ett utdrag från Wikipedia:

"Semla, fastlagsbulle, fettisdagsbulle eller hetvägg, är en slags bulle eller bakelse av ljus vetebröd med söt fyllning. Ordet semla var från början endast beteckningen på själva den ljusa vetebullen, utan fyllning. I Finland kallas Sveriges semla för fastlagsbulle, och en semla är, i närmare anslutning till ordet ursprungliga betydelse, vad rikssvenskarna kallar småfranska, eller fralla. Denna artikel avser dock den i Sverige gängse betydelsen av ordet.

Semlan åts från början enbart på fettisdagen under fastlagen. Senare, när svenskarna inte längre brydde sig om att fasta före påsk, blev det tradition att äta den varje tisdag under fastans sju veckor. I dag har kommersialismen gjort att bageritillverkade semlor börjar säljas strax efter jul (ibland till och med före jul) och finns tillgängliga varje dag fram till påsk."

Så här är det alltså. På grund av kommersialismen äter vi semlor näst intill när som helst....


Kommentarer:
Hälsningar från : Jessica

Åh va gott! Jag ska ockås äta årets första semla om en stund:) hihi

Hälsningar från : Mia

Nja, jag är ingen stor fantast av semlor, men nog kan jag trycka i mig en för åtgångens skull ;-)

2008-01-12 @ 18:18:53
URL: http://www.matmia.blogg.se
Hälsningar från : Lillepip

ja fattas bara att de kommer att sälja de hela året med..men gott e det ,iaf max 2 mån tycker jag,må gott,pip

2008-01-12 @ 22:02:39
URL: http://www.lillepip.blogg.se
Hälsningar från : Alex

Åh, vad gott!!!! En sån där blir det nog i veckan...

2008-01-13 @ 18:49:18
URL: http://nattfari.blogg.se
Hälsningar från : Anna

Guuuuuuuuud så smaskigt smarrigt!
Blundar med ett öga...Blundar med det andra ögat...
sträcker ut fingret och drar det efter grädden....
* Ingen såg det va *? Semla med varm mjölk!

2008-01-13 @ 21:43:02
URL: http://www.lilltrollet34.blogg.se

Jag tycker att:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits