pulsbaserad träning

Om ni tycker jag är tjatig om min träning så snälla läs inte detta :) eller .....  kanske det kan ge lite inspiration.
Eftersom jag lovat så kommer här en kortis om detta:
Först och främst behöver man veta sin maxpuls. Men om man inte är elitidrottare kan man gå på ett ungefär. Pröva sig fram och använda olika räkneformler. T.ex för kvinnor kan man ta 226 minu ålder och motsvarande för män
220. Maxpulsen kan variera och har inget att göra med hur vältränad man är. Ett mått på det däremot kan vara vilken vilopuls man har. Jag har t.ex en högre maxpuls än vad min ålder motsvarar.
Men för att inte snöa in på siffror skall man också känna efter vilken känsla man har. Här kommer en tabell:


Puls

Procent av max

Känsla

Kännetecken

Träningssyfte

Träningsform


100

Max

Inte en sekund till

Verkligt test av maxpuls.

Maxtest


85 - 92

Mycket ansträngande

Andhämtning flåsande genom munnen. Fåordiga samtal.

Träning av syreupptagningsförmåga.

Förbättra mjölksyratålighet

Korta intervaller

1 - 4 minuter


75 - 85

Ansträngande

Andhämtning något flåsanden genom munnen. Samtal i korta meningar

Träning av syreupptagningsförmåga.

Förbättra mjölksyratålighet

Långa intervaller

4 - 15  min

Korta

distans-

pass.

15 - 40 min


65 - 75

Något ansträngande

Andhämtning påtaglig men kan ske genom näsan. Samtal i hela meningar.

Uthållighet

Fettförbränning

Vägnät för energi och syretransport.

Långa

distanspass

30 min-4 tim


50 - 65

Lätt ansträngande

Viss ökning i andhämtning.

Aktiv återhämtning

Korta distanspass

20-40 min


< 50

Ingen ansträning

Vila liggande eller sittande.

Återhämtning




Denna kan man använda för att planera sin träning utifrån vad man vill få ut av den. Man kan också variera sin träning beroende på vad man vill få ut av den. Det blir faktiskt lite roligare med pulsklocka!

Sen sas det en massa mer... men det är så mycket. Men att springa i intervallet 65 - 75 % av maxpulsen är helt OK och man orkar länge. Sen är det skönt att man inte blir slutkörd och ändå "vet" att det har effekt.


Kommentarer:
Hälsningar från : ejmis

Tack! =)

Hälsningar från : Jag

Undrar du över nåt så kan du ju fråga. Jag blev ju inte allt för utförlig.

2007-10-08 @ 22:55:28
Hälsningar från : Maria

Oj vad du är duktig som motionerar så=)Inspirerande;)
Har tidigare gått på spinning,body pump m.m...men nu är det länge sedan..kommer inte riktigt igång fast jag borde...vill nog gå ner i vikt lite innan jag går dit igen...kondisen är ej på topp heller!
Vad fuskigt med 2 IKEA....fast jag är rätt nöjd med 1..det tar drygt 35-40 min dit.
Ha en fortsatt trevlig dag

2007-10-10 @ 15:45:54
URL: http://mariafia.webblogg.se
Hälsningar från : olsson

På min tid(länge sedan)
fanns det andra andningen vart tog den vägen???

2007-10-10 @ 20:01:59
Hälsningar från : Jag

Andra andningen finns fortfarande kvar :) Men den märker man mest när man springer typ intervallpass.

2007-10-10 @ 22:23:10
Hälsningar från : r1

jag gillar eq-tanken. typ, - allt är okej att känna, men inte att säga :)

2007-10-10 @ 22:58:11
Hälsningar från : olsson

Springa rätt i tegelväggen för att sen ramla över.
Provat idioten?(fotbollsterm?)
Fattar inte att jag hade orken,viljan då(för 100 år sedan)

2007-10-10 @ 23:15:59
Hälsningar från : r1

fredag istället? aw? i alingsås vid... ja, typ 17.00.

2007-10-11 @ 21:19:54

Jag tycker att:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits