poesiafton - nu har jag börjat fira

att jag så småningom kommer att fylla 45. Jag och en väninna som är några månader äldre än jag hade igår en liten fest för våra gemensamma vänner. Det kändes ju lite konstigt att bli firad sådär två månader innan det hela beger sig. Lite grand att ta ut "sorgerna" i förskott. Det är ju helt klart så att man börjar bli äldre. Typ riktigt medelålders. Det är rätt många tecken på det som inte går att bortse ifrån. Nog om detta.

Vi hade alltså poesiafton. Det gav aftonen en extra dimension. Jag för min del läser inte så ofta poesi eller dikter. Det var mer förr. Alla hade med sig något att läsa för oss andra. Det var roligt att höra vad man hade valt. Själv hade jag valt en av Karin Boyes dikter. Inte så originellt kanske meninte desto mindre är den bra:

I Rörelse 
Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen, är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.


En av frågorna under gårdagen är fortfarande obesvarad. Någon diktare, det kan ha varit Karin Boye men det kan vara någon annan har nån gång skrivit en dikt med orden näckros - nekros. Men var? Är det någon som vet? Att jag frågar beror på ett framentariskt minne kring denna orvdändning från min gymnasietid.

Snart dags för core och spinning.


Kommentarer:
Hälsningar från : ejmis

Poesi är verkligen ett outforskat område för mig.

Hälsningar från : Mia

"Själens näckros"...
All din dikts spänstiga renhet och
flickaktiga styrka
blommade i dessa ord.
Men jag har värre.
I mitt öra spökar en kuslig klangassociation
näckros nekros."
Av Ebbe Linde till Karin Boye

2007-11-25 @ 16:46:39
URL: http://matmia.blogg.se
Hälsningar från : Helena

Då får man snart grattulera då. När är den stora dagen?
Kram.

2007-11-25 @ 16:46:39
URL: http://solgudinna.blogg.se
Hälsningar från : r1

boyedikten du valde är den bästaste av bästa. nästan lite lik martin luther kings "I have a dream"-tal i den dramatiska uppbygnaden (jag är ett freak, jag vet).

jag hoppas sannerligen icke damen har tänkt rymma från nåt slags firande med vänner och bekanta (läs mig). det vore ett hån mot rynkåldern. på tal om detta så läste jag förleden vecka i nåt nyhetsblad, att det kommit en ny kräm med botoxeffekt. den var dyr, - men det kan det vara värt!

2007-11-25 @ 17:02:30
URL: http://shitlist.blogg.se
Hälsningar från : mej till matmia

Tusen tack! Äntligen. Jag har tänkt på detta till och från!

2007-11-25 @ 17:04:32

Jag tycker att:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits