har fortfarande inte slutat småskratta

fast frågan är om man inte ska gråta. Läste Anna Ankas artikel på Newsmill. Man kan även läsa om Annas syn på världen i GP.

Anna berättar helt kort om en uppväxt som egentligen förklarar hur hennes liv har utvecklats. Från att ha varit osedd i sin familj via skönhetstävlingar till USA. "USA var från första stund mitt hemland. Här finns ingen jantelag. Här tillåts kvinnor vara kvinnor och män män." Ja här talar vi om ett land med klyftor som avgrunder och där det fortfarande ses som en stor framgång med en president som inte är vit.

Åter till Anna. En av de stora fördelarna i USA är att mannen tar hand om det ekonomiska, drar ut stolen och betalar restaurangnotan. Ja. Det är också ett sätt att bli sedd på. Männen har stil. Håhå jaja. Har nog hellre min stillöse svenske man som delar både det ena och andra med mig. Överhuvudtaget så beskriver nog Anna en livsstil som inte så många människor delar eller kanske ens vill dela.

Men jag ska inte trötta er med att gå igenom hela hennes försvarstal ör sin livsstil.

Vad var det jag skrattade åt?? Jo

"Och så förfasar sig svenska folket nu över att jag är gift med en betydligt äldre man. Så fort en kvinna gifter sig med en äldre man heter det att hon är en prostituerad. Men ingen säger något om Demi Moore och Madonnas unga killar. Kan någon förklara vad det är för skillnad mellan mig och Ashton Kutcher? Om du går in i en hundaffär, köper du då en gammal hund eller en söt valp?

Glöm inte att människor som försöker förringa dig försöker ta ner dig på deras egen nivå, och att folk har en olyckliga förmåga att fokusera på det negativa. Ingen sätter upp en skylt med texten: VARNING FÖR DEN SNÄLLA HUNDEN!"

Jo jag undar hur hon tänker.

Alltså, är hon den söta hundvalpen som köps istället för den gamla hunden? Det är ju inte vi utan hon som gör jämförelsen.... Köpa man/kvinna eller hund. Bara att välja :)  Och gamla eller fula vill väl ingen ha??
Hur blir det sen då? När den söta valpen inte längre är så söt.  Hela detta handlar, enligt mig, enbart om en väldigt ensam liten flicka som bara vill bli sedd.
För att upprätthålla Annas självförtroende lär det i framtiden finnas många plastikkirurger som inte behöver bekymra sig över inkomsterna. Hennes enda uppgift i livet är ju att behaga och finnas till för sin man.

Jag gråter inte över Anna men skrattet sätter sig onekligen i halsen...

Upprörd? Nej inte särskilt. Tragiskt bara för de unga tjejer (eller killar för den delen då) som tänker att detta är min framtid. Åka över till USA och fånga en rik make som tar hand om mig till dess att.....


Kommentarer:
Hälsningar från : Inga M

Jag har inte sett detta eller läst nåt. Men det är roligt att Du refererar texten. Anna Anka är så totalt osvensk i sitt sätt att resonera. Hon är verkligen amerikaniserad på alla sätt och vis. I Sverige skulle ingen kunna säga så där med hedern i behåll, vi har nog en annan syn på människors (kvinnors!) värde i familj och samhälle. Det är intressant att läsa vad hon säger. Man kan bättre förstå det amerikanska tänkesättet när hon refererar det så här. Eftersom hon kan säga det högt så får man anta att detta sätt att resonera är godkänt i USA.

Hälsningar från : Pia

Å andra sidan. Det som är intressant är väl att "svenska kvinnor rasar" som det stod i en av tidningarna efter Anna Ankas uttalande... herre gud, denna kvinna bor i USA , lever sitt liv och vi sätter oss mer än gärna framför teven och slukar såpan. Vem vet, kanske hon ändå sa något som är unikt för Sverige... Jag menar, träffa den kvinna i vårt land som säger att hon faktiskt vill stanna hemma med barn och hushållsarbete utan att hon får en stämpel på sig att vara förtryckt. Vi har ju bara en mall i detta land... alla ska arbeta, barnen in på dagis, först då är vi ju jämställda... Av någon underlig anledning så har vi åsikter om hur folk ska leva, handlar det om avundsjuka eller att vår svenska mall tros vara den mall som fungerar bäst, tja.. det är väl bara att titta sig omkring uti vårt samhäller hur den fungerar.



Jösses detta blev ett inlägg ;) Men var tvungen att få ur mig det, inte för att jag anser att Anka var så klok precis men det ligger ändå något bakom detta som gör att vi reagerar så starkt. Go morron förresten ;)

2009-09-17 @ 07:09:15
Hälsningar från : Ulla

Jag såg aldrig avsnittet med de svenska hollywoodfruarna, men hon verkar ha lyckats. Att bli sedd för det är väldigt mååånga som pratar och skriver om henne. Det kommer alltid att finnas människor som hon. Ps. Jag har oxå hellre min stillösa svenska man Ds

2009-09-17 @ 09:56:07
URL: http://ulla67.blogg.se/
Hälsningar från : Helena

till Inga: Jo nog sägs det även sådant i Sverige. Dessvärre. Jag såg heller inte såpan. Kommer nog inte att göra det heller. Vet inte heller om detta är att betrkata som gängse sätt att resonera over-there.



till Pia: Tror inte att det är så många svenska kvinnor som rasar. Mer drar man nog på munnen. Jag håller inte med dig om att vi bara har en mall i Sverige. Det finns möjligheter att göra olika val. Jämställdheten ligger ju inte i att man "ska arbeta" utan snarare i att "få arbeta". Får man eller kan man inte arbeta, var man än bor, så har man betydligt färre valmöjligheter. Då kanske det återstår att behaga en man till dess att han hittar en ny hundva.. oops kvinna att leka med. Kanske att det liv som Anna kan framkalla avundsjuka.. Frågan är vad man blir avundsjuk på...



till Ulla: Ja hon har lyckats. En stund!

2009-09-17 @ 11:23:24

Jag tycker att:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits