Winters bone

Förra måndagen var jag och såg på Winters Bone.
Den handlar om den 17-åriga Ree Dolly. Hon bor med sin psykiskt sjuka mamma och sina två syskon i ett nedgånget hus i bergstrakterna kring Ozark i centrala USA. Det är fattiga, laglösa trakter, och de flesta lever på knarkhandel. Pappan har blivit frigiven i väntan på en rättegång. Som borgen har han satt familjens hus. Ree ger sig ut för att hitta honom. Men ingen vill svara ellere ens prata med henne....

Detta är en eländig film. Den skildrar en märklig solidaritet som finns mellan människorna i dessa trakter. En lojalitet i ett kriminellt samhälle som får väldiga konsekvenser för människor som lever på gränsen till vad man tror är möjligt. De regler som gäller förstår man inte. Men det är en fantastisk film.



Se den. En fin filmupplevelse som man kan fundera på flera dagar efteråt.

5/5 stjärnor.


Kommentarer:
Hälsningar från : ullisar

Tackar för tips. Såna här filmer är oftast hundra gånger mer värda än alla Hollywoodproduktioner i världen! Oftast.

Hälsningar från : evans

Hej! Jo, livet rullar på :) Min äldste och din yngste är alltså lika gamla! Tycker det känns konstigt att jag har en son som går gymnasiet. Jag tog ju nyss studenten själv ;)

2011-01-24 @ 16:38:03
URL: http://evans.blogg.se/
Hälsningar från : Filippa

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte alltid man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :).

2011-05-08 @ 13:47:07
URL: http://smsalåna.nu

Jag tycker att:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits