ojdå

vilken uppmärksamhet hon har lyckats få. Ankan Anna, oj då jag menar förstås Anna Anka.

Jag skrev ju ett inlägg om detta igår.

Hon har en intressant syn på livet Anna. i AB idag kan vi bl.a. läsa:

"Hon står för sina åsikter, även om hon är medveten om att hennes syn på kvinno- och mansrollen är något förlegade.
– Jag är väldigt gammeldags, säger Anna Anka.
– Jag har alltid velat vara den där kvinnan som blir uppvaktad – nu är jag det."

För mig bekräftar det bara mina amatörpsykologiska funderingar. Anna är en flicka med en barndom som har skapat ett oerhört stort behov av bekräftelse. Det är sorgligt att det tar sig uttryck i att se sig själv som ett objekt som enbart får uppskattning utifrån utseende, servicemindness och i hur stor den materiella rikedomen är. Hon måste ju då och då snudda vid tanken  - när jag inte längre är en söt hundvalp? Vad händer då?

Jag har för egen del ingen åsikt om hemmafruars vara eller inte vara. Var och en får göra som han eller hon vill. Däremot tycker jag att det är viktigt att konstatera att kvinnors möjlighet att själv bestämma över sina egna liv har blivit förhållandevis hög i Sverige. Idag är det väl få "vanliga" människor som väljer att stanna i ett förhållande/äktenskap på grund av att man inte har ekonomiska möjligheter att skiljas. Någon sa att det bara finns en mall i Sverige. Så kanske det är. Men i min omgivning finns det många som har gjort olika val. Alla val få konskevenser. Även Annas.

Jag tycker att  jämlikheten inte ligger i att man ska omfattas av en massa olika måsten. Däremot att man kan göra olika val. Valmöjligheterna skapar förutsättningar för att inte bli beroende av någon annan och dennes godtycke. Det är jämlikhet. Att inte bli ett föremål som har som enda uppgift att tillgodose en annan människas behov. Då ligger Annas jämförelse mellan söta valpar och gamla hundar snubblande nära.

Avslutningsvis. Kan inte låta bli att fundera över Annas hundtema. Om män föredrar "söta hundvalpar", föredrar då kvinnor "gamla hundar". .....Paul Anka?

Kommentarer:
Hälsningar från : S@tu

Hon är ju onekligen en riktig provokatör (provokatris?)!!



Man kan ju undra hur hälsosamt det är att se sitt äktenskap som ett jobb?? Vansinne enligt mig!

Hälsningar från : ullisar

jag blir inte klok på kvinnan. förmodligen är det en uppmärksamhetstrick alltsammans, men... nää... för man KAN väl inte ha så knasiga åsikter?!

2009-09-20 @ 23:21:10
URL: http://ullrika.se
Hälsningar från : Helena

Ullisar: Nej, förhoppningsvis kan man inte det..

2009-09-20 @ 23:30:57
URL: http://gutta.blogg.se/

Jag tycker att:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits