så förvånande - not

som den nyblivne femtonåringen här hemma skulle kunna säga. På GP:s hemsida kan man idag läsa att det främst är höginkomstagare som köper hushållsnära tjänster. Detta har fastställts efter att SCB har undersökt vilka hushåll som under 2007 gjorde avdrag för sagda tjänster.

Och jag undrar i mitt stilla sinne vad man hade förväntat sig? Det är väl rätt självklart att de som har högre inkomster även köper fler tjänster än de med lägre inkomster. Skall man välja mellan nya jeans och slippa städa så är valet enligt mifg enkelt.

Nu handlar det inte om så fasansfullt många. I artikeln framkommer att av personer med inkomst över en halv miljon kronor per år hade fyra procent fått skattereduktion för hushållsnära tjänster. Andelen bland dem som tjänade 300 000-500 000 kronor var en procent - och bland dem som tjänade under 300 000 kronor hade bara tre promille fått reduktionen. Inte så många hade alltså utnyttjat möjligheten över huvud taget. 

Så låt oss istället undra över varför det inte är fler som yrkat på avdrag. Är det så att endast fyra procent av dem som hade inkomster på mer än en halv miljon har köpt hushållsnära tjänster? Fortsätter de andra av gammal vana att avlöna "städhjälpen" svart?

LIte stillsamma kvällsreflektioner i mitt hus, som just nu skulle vara i behov av lite hushållsnära tjänster!

Kommentarer:
Hälsningar från : ullisar

den sista meningen tror jag är sannast av allt du skrivit. tyvärr.

Hälsningar från : Inga M

Jag har inga moraliska betänkligheter mot hushållsnära tjänster. Jag betalar ju för att någon tar mina sopor i soptunnan till sopanläggning, så det spelar inte så stor roll ur den synpunkten om jag betalar någon för att frakta lorten från huset och ut till tunnan också. Men jag skulle ändå känna att det är svårt att släppa in en utomstående så in i mitt liv som att rota under våra sängar och bakom vår spis. Herregud, jag skulle antagligen behöva städa själv först innan ett proffs fick komma in här. Om jag inte skulle få skämmas.

2009-06-07 @ 11:16:50
URL: http://inga.blogg.se/

Jag tycker att:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits