ska vi införa köpstopp?

frågade maken idag när vi satt på cyklarna på väg ner till stan för att köpa jacka. Varför det frågade jag? Du kan ju behöva en utmaning sa han....

Till saken hör att jag under de senaste veckorna/månaderna verkligen allvarligt har funderat på hur vi här hemma hos oss förhåller oss till konsumtion. Varför köper vi saker? Vad är det vi köper som vi verkligen behöver? Hur ofta är det på det viset att man verkligen längtar efter att kunna köpa nåt som man vill ha. Oftast hinner man inte med själva känslan av att längta innan man vips har köpt det.

Utifrån dessa tankar har jag ändrat en hel del på mina egna konsumtionsmönster. Min idé är att jag endast skall köpa sånt till mig själv som jag behöver. Så därför tar jag en titt i min garderob innan jag t.ex. köper en ny jacka. Den jag hade förra året kanske fungerar utmärkt bra även detta år. Varför skall jag då köpa en ny?
Jag har också inventerat mitt badrumsskåp för att se vad som gömmer sig bland allt man samlat på sig. Är det användbart så använder jag det, om inte så slänger jag.  Och sen kan man köpa nytt.

Men därifrån till att införa köpstopp känns steget lite långt.

Kommentarer:
Hälsningar från : Åsa

Hade jag tänkt efter om jag verkligen behövde sakerna innan jag handlade..usch va pengar jag hade sparat då! : ) Men visst har du rätt! Men köpstopp?? Näääeee..haha

Ha en skön fredag!

Kram!

2008-05-02 @ 19:01:01
Hälsningar från : ejmis

Kloka tankar...visst bör man tänka en gång extra innan man handlar...ofta finns oanvända kläder i garderoben som man glömt att man köpt...

Hälsningar från : Åsa.S

Ja, det är nog så man skall tänka. Köpstopp en månad tror jag bara leder till att man handlar massor nästa månad istället. Bättre så som du skriver. Ha en fin kväll!

2008-05-03 @ 17:30:16
URL: http://glansigyta.blogg.se/
Hälsningar från : Vaniljis

Visst köper man mycket onödigt. Fast i min situation blir det bara nödvändiga saker... ;) Ha en underbar söndag! Kram

2008-05-04 @ 08:35:44
URL: http://vaniljis.blogg.se/
Hälsningar från : Mia

Det låter ju enkelt i teorin, men i praktiken...???

2008-05-04 @ 08:50:11
URL: http://matmia.blogg.se/
Hälsningar från : Inga M

Himla klokt tänkt! Varför köper vi så mycket saker!? Vi fixar det bra när det gäller att hålla igen på möbelinköp. Det vi handlar blir på Blocket. Och vi byter inte kök och inredning i onödan. Det går också bra.



Men när det gäller mat är vi hopplösa. Köper alldeles för mycket och slänger sedan. Vi måste skärpa oss där. Kläder sliter vi någorlunda på men det kunde också bli bättre.



Det här behövde bli en folkrörelse. Med köpstopp!

2008-05-05 @ 06:59:54
URL: http://inga.blogg.se/
Hälsningar från : Paula

Knepigt detdär, dottern som är 32 är i värsta konsumtionsgenerationen, hon har hårdkonsumerat sen hon flyttade hemifrån, oavsett ekonomi...

Fortfarande ska dom ha den nyaste tekniken och värsta bilen...

Prylar gör mig inte lycklig, men sa faktiskt igår till mannen när vi tittade på "Nytt läge" :tänk att kunna gå in i en inredningsaffär och bara välja vad man vill ha utan att kasta en blick på prislappen!"

Inte vet jag om jag blev lyckligare av det, konstaterade bara att det är en utopi...

2008-05-13 @ 16:15:17
URL: http://paulaz.se

Jag tycker att:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits