andra maj

helt klart bättre dag än första maj. Alla här hemma är lite gladare. Egentligen var det en rätt bra dag igår också. Fast det regnade. Sonen vann ju sin fotbollsmatch med 15 -1. Visserligen "sög" (jäkla ord förresten)  motståndarna men seger är ju ändå seger. Så det borde ändå lättat upp stämningen något. Men här var lite allmänt tungt. Jag hade lite ont i halsen, vilket alltid har en dämpande effekt på mitt humör. På kvällen plockade jag fram "Zigenarnas tid" vilket inte precis är en humörmässigt lyftande film. Men den är bra.

Idag är en betydligt bättre dag. Först på morgonen löste vi lite privatekonomiska beymmer. Dvs sade upp ett kreditkort. Lätt som en plätt när man väl tog itu med det. Och plötsligt hade vi sparat 480 kronor. Inte att förakta. Det vänliga företaget hade aviserat att årsavgift var i antågande. Så då sade vi genast upp detta kort.

Efter dessa bestyr och frukost så var vi en tur till gymmet (fast jag vet att en del tycker att detta är helt överflödig information så skriver jag om det ändå). Vi gjorde ett styrketräningspass. Det var bra för mig. Både till kropp och själ.

Sen hoppade vi på cyklarna för att köpa en vår/sommarjacka till maken. Vi hittade en på Dressman för 399 kronor. Himla bra. De har just denna vecka nån slag allmän rabatt på alla jackor oavsett pris. De måste ha en alldeles oerhörd vinstmarginal på sina produkter....

Sen var vi lite på bushumör och klockan började ju närma sig 16 så varför inte en aw så här på fredagseftermiddagen tänkte vi. Även om man inte har jobbat. Man kan ju alltid kolla om det är någon man känner på den lokala puben. Så vi stegade in och det var det. Men ingen som vi hade väntat oss. Utan makens brorsdotter med familj. Det låter ju lite suspekt med syskonbarn så där. Nu är makens bror betydligt äldre än maken och det innebär att brorsdottern är i min ålder. Vi fick en riktigt trevlig pratstund medan vi drack varsin pilsner. Bland annat kom vi in på ämnet föräldraskap. Detta apropå att dottern är i Malmö och hur man som förälder hela tiden måste balansera när det gäller att lita på och begränsa. Det är inte helt enkelt. Och som en i sällskapet sa. Man vet ju hur det själv var att vara tonåring. Så länge sen är det inte man själv var där. Man får ju använda sina egna kunskaper och erfarenheter. Det är just det.... Men så länge det går bra så går det ju bra. Samtalet flöt vidare och vi kom in på frågan om man kunde få hjälp av de föräldrautbildningar som finns... Och det kan man ju verkligen fundera över.

En tanke jag själv fick efter detta var att det är intressant hur vi idag erbjuds en massa olika sätt att intellektuellt hantera problem i vår vardag. Och varför det är så vi hanterar det. Jag tror att det beror på att vi har för få relationer där vi kan vända och vrida på vår oro. Att vi ställer höga krav på oss att klara oss själva och inte be om hjälp. Att gå en kurs blir då plötsligt en accepterad lösning.

Nu har vi precis hunnit  med att inmundiga en alldels förträfflig grillmåltid. Grillade kotletter med en sallad bestående av nykokt och varm  Risoni, fetaost, soltorkade tomater, lite olika slags sallader, oliver. Ja man tager det man haver hemma.

Solen skiner och det är härligt väder. Vad kan man mer begära av en ledig dag?

Kommentarer:

Jag tycker att:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits