städavdraget

som man i och med alliansen och de nya moderaternas politik kan få, har jag verkligen en dubbel inställning till.  Jag måste väl erkänna att jag då och då har tänkt tanken att det vore skönt att komma hem till ett nystädat hus. Men när jag läser denna artikel i DN så inser jag varför jag, trots att jag tycker så illa om städandet, inte har tagit steget. Det bär mig emot. Det känns inte moraliskt riktigt att genom några regeländringar kan de som har råd köpa städhjälp utan att egentligen bidra med en enda skattekrona. Och nu har man hittat ett sätt som innebär att man inte alls behöver betala. Först minskar man skatten på löneinkomsten genom ett bruttolöneavdrag. En kostnad på 2000 blir i själva verket 1000. Därefter får man tillbaka andra hälften genom skattereduktion kommande år. Simsalabim så är städningen genom företagit inte längre någon löneförmån utan något helt annat.  Bra kontruktion må jag säga.

Är det för att betala dessa "reformer" som sjuka människor skall tvingas ut på en, för dem ickeexisterande, arbetsmarknad och i nästa steg till socialförvaltningarnas försörjningsstöd?

Lite långsökt skulle man kunna säga att skattebetalarna i kommunerna lär få betala mycket städning genom de kommunala framtida utgifterna för dem som inte har förmåga att försörja sig.

Och en stilla undran från min sida. De här "resursjobben". Vad är det de som inte kan utföra ett arbete skall utföra för arbete och vem skall hitta dessa arbetstillfällen?

Kommentarer:
Hälsningar från : Margaretha

Fy sjutton , man blir verkligen förbannad!!!
Så fort det kommer en ny lag så konstrueras nya kryphål....gynnar alltid dom som har det bäst.....
Jag städar själv,så det så! (fast inte så ofta,hihihi)
Självklart får du länka..jag blir bara glad.
Jag länkar dig också .....
Kramar
Margaretha

Hälsningar från : Mia

Blir jag förvånad? Näää, bara outsägligt trött... :/

2008-03-19 @ 04:51:08
URL: http://www.matmia.blogg.se
Hälsningar från : Inga M

Håller med!! Jag har gafflat om det här i min blogg tidigare också. Jag har inget moraliskt emot att människor anlitar städhjälp, lika lite som man anlitar ett proffs för att sköta håret eller bilen eller något annat. Men jag kan inte för mitt liv begripa varför det ska finansieras via skattsedeln! Då vore väl tandläkarbesöken mer behjärtansvärda i så fall.

2008-03-19 @ 06:31:29
URL: http://inga.blogg.se
Hälsningar från : Vaniljis

Håller med dig, Helena!
Ha en bra dag! Kram

2008-03-19 @ 07:50:58
URL: http://vaniljis.blogg.se

Jag tycker att:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits