Filmkväll

Påskadagens kväll ägnades åt umgänge och film. Vi brukar då coh då träffa några av våra bästa vänner för att se på film med dwm. Filmen föregås av god mat och samtal och diskussioner kring livets väsentligheter. Gårdagen var inget undantag. Vi kontaterade bl.a. att de kognitiva vanorna ibland ställer till spratt i vår vardag. Går inte närmare in på dessa berättelser. Kanske att väninnan avslöjar sin höjdarberättelse om och när hon startar en egen blogg :)

Så småningom kom vi fram till kvällens film:
Compadre

En film regisserad av Mikael Wiström.
Filmen var en dokumentärfilm om en fattig peruansk familj och regissörens nära förhållande till dem. Familjen Barrientos bor i slumområdet i Lima. Pappa Daniel är polioskadad sedan barndomen, de vuxna döttrarna Sandra och Judith längtar bort och lille Nata busar mest. Med hjälp av regissören återförenas familjen med Daniels indiansläktingar. Filmen är en uppföljning till den tidigare filmen "Den andra stranden".

Jag gillade filmen och man fick onekligen lite andra perspektiv på sitt liv och vad som är viktigt. Jag är också lite nyfiken på den film som denna var  en uppföljare till.

När väl filmen var klar så var det senan kväll. Så jag och maken promenerade hem. Det är en av fördelaran med att bo en lite stad. Avstånden är inte så länga. Vi fick en härlig nattpromenad.

Nu är det annandag. Jag och hunden har varit och hämtat bilen. Sonen och maken har varit och spelat fotboll. Dvs sonen har spelat. De gjorde tydligen en medioker insats. Det är trist för han blir så sur och även maken.

Jag ska se vad jag kan hitta i matväg här hemma och sen ska jag ägan resten av dagen åt:
 "Svensk Maffia", som är en kartläggning av den svenska organiserade brottsligheten. Den är gjord av Lasse Wierup och Matti Larsson.

Kommentarer:
Hälsningar från : Paula

Det var en trevlig idé, att sitta o titta på film tillsammans. Vi är urdåliga på att se på film. När vi skaffade vår inspelningsbara DVD spelade vi in några, o gissa om vi tittat på en enda? Det hänger nog lite ihop med mitt utmattningssyndrom, jag har svårt att koncentrera mig i två timmar...det går bättre när programmet byts ut efter en timme, då laddar hjärnan om lite.
En fin skogspromenad har vi tagit idag, medan solen lyste. Nu har den gått i moln, o där ska den tydligen stanna flera dagar,
Ha en fin ny vecka!

Hälsningar från : Mia

Jag är också urkass på att se filmer, men nyfiken på era diskussioner.. :-))

2008-03-24 @ 16:13:35
URL: http://www.matmia.blogg.se
Hälsningar från : Satu

Visst är det kul med diskussioner, så länge alla är hyfsat överens...annars blir det ju lätt en debatt ;-) Vi kollar på film med vänner minst en gång i veckan (fulbio kallar vi det) det är riktigt trevligt och förgyller vardagen. Ett filmtips är Wicker Park, från -95 tror jag...den somnar man inte till kan jag lova (dock ingen skräckis)
Ha en trevlig kväll!

2008-03-24 @ 16:23:14
URL: http://mammasatu.blogg.se
Hälsningar från : Helena

Jag tycker det är svårt att se på film tills. med vänner. Man glider ofta in på något samtalsämne och glömmer filmen. Är det aldrig så för er?

2008-03-24 @ 17:10:42
URL: http://solgudinna.blogg.se
Hälsningar från : Margaretha

Låter som en bra film....Tack för tipset....
Kram
Margaretha

2008-03-24 @ 20:01:31
URL: http://catfriend.blogg.se
Hälsningar från : Helena till Helena

Nej det brukar funka. Vi sitter i mörkret med storbild och har pratat länge först :)

2008-03-24 @ 20:38:37
URL: http://gutta.blogg.se
Hälsningar från : Jayne

Håller med Helena... jag pratar ofta sönder filmer när jag ser med andra.... tyvärr.

2008-03-24 @ 21:19:58
URL: http://jayne.blogg.se
Hälsningar från : Satu Igen

Eeehhh....ville bara rätta till att Wicker Park är från -04....hjärnsläpp ;-)

2008-03-25 @ 17:12:48
URL: http://mammasatu.blogg.se

Jag tycker att:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits