varma, blöta vintrar

gör att barnen - läs tonåringarna - i vår familj inte har vinterskor. Ibland går dottern ut i ballerinaskor mitt i vintern, eller i sina vans. Jag har gjort vissa ansatser att få dem att köpa varma skor men de vägrar. Ja du kan köpa säger de men jag tänker inte ta på mig dem. På liknande sätt är det med jackor. "Har jag en vinterjacka?" sa sonen när jag frågade varför han inte tog på sig den när det var 5 grader kallt. Mössor av olika slag har de ju året runt så det är inget problem. När jag ibland uttryckt min förvåning över att sonen går ut lite tunnklädd enligt mitt fömenande kan han säga att jag fryser inte om huvudet så det är inga problem.

Åter till skorna, det där med skorna får jag väl leva med det går ju inte att tvinga dem att ta på sig andra skor. Men en gång om året ställs saker och ting på sin spets. Och det är när fjällsemestern närmar sig. Då kan man inte ha Vans. "Kan man inte?" säger de små liven då. Men inte riktigt lika övertygande som annars. Idag har vi varit ute bland reaskorna för att sko upp alla i familjen utom jag. Jag har skor....

Detta var ingen rolig upplevelse. Den lille och pappan hittade relativt fort skor som därtill var prisvärda. Sonen var urtydlig med att oavsett vilka varma skor som inhandlades kommer de inte att användas på hemmaplan. Så då fick han ta det han hittade. Ett par svarta Björn Borgkängor för 250 kronor får väl betraktas som ett fynd. Han är mycket intresserad av märken så just BB lättade väl upp något.

Maken hittade också ett par utmärkta kängor. Men dottern.... suckade gjorde vi, skällde, pekade men hon var helt omöjlig. Det är väldigt provocerande. Hon säger nej hela tiden och min upplevelse är att hon banne mig bestämt sig innan man kommer in i affären. Till slut efter mycket provande, diskuterande samt en mindre kris inhandlades ett par svarta kängor. De var inte så billiga men kors i taket så säger plötsligt ungen "De här var jättefina de kommer jag att använda!" Alla andades ut och till slut var alla på gott humör.

Nu väntar vi på att dottern skall bli klar med middagen. Det blir ugnsstekt lax med teriyakisås. Serverad med mangochutney och ris. 

Kommentarer:
Hälsningar från : Ulla

Oj, oj vad jag känner igen det där. Sonen har alldeles för lite kläder på sig när han går ut, men som du skriver: Det går inte att tvinga dem.

2008-01-12 @ 18:09:30
Hälsningar från : Mia

Dom kan verkligen vara bestämda...! Men vilken tur att hon hittade nåt hon ville ha :-)

Hälsningar från : Alex

Känner oxå igen det där...sonen tänkte åka till stan i sommarjacka iodag. Han vägrar att ha vinterskor, utan springer runt i skatedojjor.

2008-01-13 @ 18:48:21
URL: http://nattfari.blogg.se
Hälsningar från : Nina på Johangården säger

Ungar och vinterskor! Mina är likadana, fast sonen som nu bor mycket vintrigt till är klok och har skaffat rejäla skodon. Stora flickan har också lärt sig att ha vinterskor, men den mindre är lite si och så med. Det ska helst vara tunt och riktigt högklackat. Men nu har hon börjat lära om för hon får gå till och från jobbet... i hemsk halka. För där hon bor är det halkigt nästan jämt.

2008-01-14 @ 20:59:30
URL: http://ninajohangarden.blogg.se

Jag tycker att:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits