ögontjänande

I alla fall när det gäller jämlikhet mellan kvinnor och män. Och nu pratar jag om inte om vilka kläder man ska ha eller inte ha på sig när man badar utan om jobb och positioner. På DN:s debattsida och i aftonbladet refererar man idag till en ny rapport  "Kön , makt och statistik SOU 2007:108". I den skriver Anita Göransson, professor i genus, ekonomisk förändring och organisation vid Göteborgs och Linköpings universitet, samt utredningssekreterare Lina Burström om hur det faktiskt ser ut i landet. "Rapporten avslöjar tydligt skiktad könsojämlikhet bland makthavare: Alltjämt tar sig kvinnor sällan in på chefspositioner som ligger under de allra högsta. På vissa områden finns kvinnor i dag faktiskt främst på de högsta positionerna och i betydligt mindre utsträckning på lägre chefspositioner." 

Det finns i och för sig en likhet mellan frågan om badkläder eller inte och det är att det handlar om det som syns. Kvinnor får  alltså idag i högre utsträckning än tidigare positioner som syns. T.ex. i toppen av de politiska partierna men inte på det lokala planet. När man anser att 40/60 är jämställt är det nära nog alltid kvinnorna som står för 40 %.
Jag för min del blir inte förvånad. Det är så lätt att fokusera på det alla ser. Men däremot när man börjar skärskåda den närmaste verkligeheten. Hur ser det ut då? Hur der det ut på våra arbetsplatser? Hur ser det ut i lokalpolitiken? Jag skulle vilja säga att undantagen är väl det som bekräftar regeln.

En bra bok i ämnet tycker jag är "Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra" av Liza Marklund och Lotta Snickare. Läs den! För mig så bekräftar den bara vad som kommit fram i rapporten.


Kommentarer:
Hälsningar från : Arvid

Kanske är det så att man måste börja någonstans och att det kommer sprida sig nedåt i leden. Fler kvinnor på toppnivå borde väl rimligtvis befordra fler kvinnor till mellanskiktet också eller?

2008-01-13 @ 11:48:07
Hälsningar från : Alex

Den boken har jag länge tänkt att läsa, skall nog beställa den!

Hälsningar från : Helena till Arvid

Det är klart att det är bättre än inget. Men jag tror inte att det är någon start på något utan jag tror dessvärre att det handlar om att kvinnor får poster för att det skall synas. Däremot rekryterar män hellre andra män om de kan. Det är svårt för regeringen att inte "se till" att det är ungefär lika många män som kvinnor. Där det är itnressant är att se på nästa nivå. Hur ser det ut där?

2008-01-13 @ 20:42:20
URL: http://gutta.blogg.se
Hälsningar från : Helena till Alex

Gör det. Lättläst och bra.

2008-01-13 @ 20:43:17
URL: http://gutta.blogg.se
Hälsningar från : Inga M

Det är märkligt detta att kvinnor som har en maktposition oftast inte hjälper andra kvinnor att klättra, medan män erbjuder andra män sitt mentorskap officiellt eller inofficiellt.

I skolvärlden blir det väldigt tydligt med massor av kvinnor på golvet och rektorer som ofta är män. Det beror inte på att kvinnor skulle var sämre på rektorsjobbet utan på att männen lyfts fram till att börja bli hjälpredor till rektor och sedan är självklara för jobbet när det annonseras ut.

Sedan är ofta rektorsjobben omöjliga att göra ett bra jobb av så det är inget att missunna någon. Och det kanske är det kvinnor skulle ha ont av att göra, ett dåligt jobb menar jag.

2008-01-15 @ 06:51:07
URL: http://inga.blogg.se
Hälsningar från : Jacobmathilda

I like your website. Its web design is very cool and looks a Web Design Expert work. Regards,

2010-04-21 @ 10:07:28
URL: http://jacobmathilda.3steps.com

Jag tycker att:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits