en manlig värld

skulle man också kunna kalla "Svensk Maffia". En värld som består av myter om brödraskap, en för alla - alla för en och respekt.

Boken handlar om hur Hells Angels, Bandidos och flera andra kriminella gäng organiserar sig. För det är verkligen det som blir tydligt. Hur väl organiserade de är. Inte riktigt alla men framför allt HA och Bandidios. Det är inte bara att knacka på och be om att få bli medlem - om man nu skulle önska det.

Boken ger en inblick i en värld utanför den vi vanliga Svenssons lever. Och det är väl just det som är en grogrund för dessa människors längtan. Att inte vara en Svensson. Att vara nåt mer. Att märkas. Att andra människor är rädda för en ger dem bekräftelse på att de "är " nåt.

Den ger också en del av svaret hur det har kunnat bli så här. Varför det etablerade samhället inte har hanterat det hela bättre änvad som gjorts i Sverige.

Det är en intressant bok. Men mycket namn och mycket detlajer som gör att jag ibland har svårt att hålla tråden.

Men jag rekommenderar den. Den ger en bild av hur den organiserade brottlsligheten fungerar.  

Kommentarer:
Hälsningar från : ejmis

Både skrämmande, lärorik och intressant tycker jag.

Hälsningar från : anneli

har inte läst den men den verkar skrämmande men säkert också intressant. Tack för grattishälsning :) oss 63:or emellan! Helt klart, tycker jag bloggen uppförs sig konstig ikväll...hoppas inte "hela skiten" lägger ner sig, så våra "dagböcker" går upp i rök!

2008-04-13 @ 23:08:24
URL: http://www.nygamlajag.blogg.se
Hälsningar från : Inga M

Jag tror att den här boken har haft en viss betydelse när det gäller inställningen till de här gängen. Jag hade nog en mycket mer romantisk bild av dem förut. Men egentligen är det kriminella sammanslutningar med motorcykeln som fasad. Det förstår man när man läst boken. Den är absolut läsvärd. Och jag tror inte att man ska ha ambitionen att hålla alla namn i huvudet för att få en röd tråd. Man får en förståelse i stort och det räcker länge. Om det skulle hända något med blogg.se så hoppas jag att vi ses igen på min Expressenblogg. Den får bli en tillfällig blogg om Blogg.se stänger ner. Men helst blir jag kvar här.

2008-04-14 @ 06:38:35
URL: http://inga.blogg.se
Hälsningar från : Ulla

Jag är en läsare, men i perioder och nu sen jag upptäckte bloggen, så bli det tyvärr inte mycket läsande. Jag måste även få tid till annat. Svar: Du har elt rätt i att mina motiv var från Alingsås och Ångbåtssällskapets lokaler. Vi har vänner som bor alldeles i närheten.

2008-04-14 @ 09:53:38
URL: http://www.ulla67.blogg.se
Hälsningar från : Åsa

Den boken ska jag absolut ta mig en titt på! Är alltid intressant att läsa o få förståelse för hur andra ser på vissa saker o människor!

2008-04-14 @ 19:58:02
Hälsningar från : evans

Det låter som en intressant bok!

Nu har jag lagt ut min vårbild för vecka 16.

2008-04-14 @ 21:57:25
URL: http://evans.blogg.se
Hälsningar från : Eva

Låter ju som en intressant bok, ska försöka få tag i den! Men nu är det tv-kväll som gäller :-)

2008-04-15 @ 19:34:01
URL: http://suntliv2.blogg.se

Jag tycker att:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits