vad mycket måsten som finns

mer eller mindre nödvändiga. Jag har några upplevelser som jag verkligen kan fundera över när jag tänker tillbaka.
De flesta måste är nog faktisk rätt onödiga. De skapas någon gång och vi bär med oss dem och förstår inte alltid varför det skall vara som det är.

En första sak jag kommer på är mitt och makens första gräl. Det var om lakan. Närmare bestämt om hur man viker nytvättade lakan. Faktiskt när man tänker tillbaka en oerhört oviktig fråga och verkligen inte värd att gräla om. Jag var fullständigt övertygad om att det bara fanns ett sätt att vika lakan på. I tre delar. Absolut inte med veck mitt på i längdriktningen. Maken var inte så noga han vek ihop lakanet i fyra delar och jag fick ett bryt. Jag kunde nog inte egentligen förklara varför detta var så viktigt. Men vid närmare efterforskning har jag fått flera förklaringar.

1. Ett lakan slits mest mitt på. Därför skall man inte genom att dessutom vika rakt över mitten ytterligare späda på slitaget. (verkar rätt rimligt tycker jag)

2. Om man viker lakan i tre delar så passar de i standardskåp.

Ja, nån förklaring till varför jag envist hävdade mitt sätt att vika som det enda riktiga hade jag inte då. Idag viker vi både och. Men det är sällan maken viker över huvud taget. Dessutom ändrar jag mig beroende på hur jag lägger in dem i linneskåpet....jag kan förstå honom.

Nästa måstegrej inträffade en fredagseftermiddag när jag kom hem från jobbet. Det var fredan innan första advent och när jag kommer hem så lyser alla ljusstakar glatt i förnstrena. Blev jag glad? Nej, jag stormade in och frågade om han hade städat. Det hade han naturligtvis inte. Än mindre tvättat fönstrena. Jag tog ner alla ljusstakarna. Städade, om jag putsade förnsterna kommer jag inte ihåg. Och sen upp med ljusstakarna igen.

Hur är det idag? Jag skulle ha oerhört svårt att sätta upp ljusstakarna utan att städa först. Men jag kan låta bli att putsa fönstena. Kan t.o.m. byta gardiner utan att fönstrena är rena. Idag satte maken upp de få stakar vi har.  En i kökets två fönster. Jag gillar när det inte är symmetriskt. Symmetri är ruskigt trist tycker jag. Sen går jag omkring och rättar till. Förmodligen tycker han att jag är trist med detta. Men det skiter jag högaktningsfullt i.

Julgardinerna är uppe. De är inte så julia. Blekt gula, röda, blå och gröna med pepparkaksgranar på. Från Ljungbergs textiltryckeri. Julstjärnan i halm hänger i vardagsrumsfönstret. Och som sagt en ljusstake i köket. ytterligare en ljusstake i vårt sovrum (för att det ska se trevligt ut utifrån). Och en smidesljusstake med stearinljus och med nötter som pynt. Så var det klart! Inalles alltså tre elektiska arrangemang. Och sen har jag bytt dik på köksbordet. En mörkblå med silverstjärnor på. (från Hemtex)

Jag bara säger att måsten a ändrar sig med tiden. Och tur är väl det. Annars skulle man aldrig hinna med något alls. Nu ska jag sjunka ner i vardagsrumssoffan och umgås med den urusle lakansvikaren.

Kommentarer:
Hälsningar från : r2

ok, vakna i morse blev o blev på lördagsvis tillfredsställd av make. Sen polering av alla rum o byte av gardiner bla bla. Ä ganska nöjd med traditionen, men har svårt att hänga med när alla saker ska ske. tex när ska dom bränna bocken i gävle

2007-12-02 @ 00:34:42
Hälsningar från : Pia/R3

Ja du...det är även jag i får familj som viker lakan och är ganska noga med hur jag gör det av en anledning, de ska ta så lite plats i skåpet som möjligt...man har ju inte hur många linneskåp som helst och hatar när det är oordning i skåp så man inte hittar.

Här sitter jag i mörkret, inga gardiner , inga julstakar. Så jäkla trist. R2...hon verkar sno våra namn...visst är det R1 som skrivit ovanstående...

Hälsningar från : Mia

Hmm, fick mig en funderare där. Och upptäcker att jag har nog en massa såna där "måstegrejer"...men jag lever ju ensam så det är ingen större katastrof, däremot om jag skulle leva med nån annan, HUR skulle det gå??? *L*

2007-12-02 @ 09:54:18
URL: http://matmia.blogg.se
Hälsningar från : ejmis

Här sitter en till med en massa "måsten"...men tack och lov har dom blivit färre med åren. Förr var det mer "svart eller vitt"...nu är livet mer "gråzon"...Ha en skön söndag!

2007-12-02 @ 10:50:16
URL: http://ejmis.blogg.se
Hälsningar från : Åsa

Garvar...ja, varför e alla dessa måsten så viktiga? Kan bara säga att jag är som dig där..ingen stake upp om det inte e städat o nyputsade fönster..
Men e egentligen måsten måsten?? Förutom i vårat huvud då.. ha en skön söndageftermiddag/kväll..

2007-12-02 @ 16:16:42
Hälsningar från : Nette

Haha, jo - man har sina måsten och ibland ändras de med tiden! Jag har en del saker som bara måste göras på ett sätt men just nu kommer jag inte på några men mina ljusstakar kom upp utan både fönstertvätt och större arrangemang...iddes inte bry mig eftersom jag var grinig. :)

2007-12-03 @ 17:56:33
URL: http://enkelmenrar.blogg.se
Hälsningar från : Inga M

Visst har Du rätt i att man drar omkring på en massa måsten! Och jag ler igenkännande åt de Du beskriver! Under mina första år som "husmor" så veks här också lakan i tre delar (kallades att lägga lakan och det gjordes med hjälp av gubben och medan det skedde så kunde han inte prata, det var då jag upptäckte mäns brist på simultankapacietet!) och manglades och så. Nu pulas de in i skåpet.

Fast att hänga upp julsaker utan att städa först skulle jag inte klara av nu heller. Så lite måsten har hängt kvar. Kruxet är väl att man borde ägna sig åt mer medveten avrättning av de som inte längre behövs!

2007-12-04 @ 05:13:04
URL: http://inga.blogg.se

Jag tycker att:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits