activio

image236
utlovades det information om häromdagen. Detta är en ny gruppträningsform på vårt gym. Grunden är spinning. Därtill kommer då att samtliga som är med på passet har pulsband och i lokalen finns en mottagare som gör att man ser sin egen puls på en klocka, både med procent av maxpulsen och i hjärtslag på en duk. Ja ni kan se på bilden. Varje klocka är numrerad och man loggar in sig med ålder eller, om man vet, sin maxpuls, innan passet. Man vet bara sitt eget nummer och är alltså väldigt anonym bland de andra 34 klockorna.

Häromdagen var jag och maken för första gången på ett activiopass. Gjorde som jag skulle och började trampa. I grunden är det ju ett pulsbaserat pass. Jag visste om mitt eget nummer och makens. Kul att kunna följa båda. Skillnaden mot ett vanligt spinningpass med pulsklocka var att det var så enkelt att se sin egen puls. Annars är det ju så mörkt i spinningsalen så man måste hålla på att tända lampan i klockan hela tiden. Nu slapp man detta och kunde dels koncentrera sig på cyklingen coh dels hela tiden se sin egen (och makens) puls.
Det var kul. Vi hade nog lyckats att pricka in vilken maxpuls vi har rätt bra båda två. 
Sen var själva passet upplagt så att man jobbade i olika zoner. Genom att bestämt de till färger så var det också enkelt att följa med i.
 
Vit zon upp till 60% av maxpuls (lätt)
Blå zon 60 - 70 % av maxpuls (något ansträngande)
Grön zon 70 - 80 % av maxpuls (ansträngande)
Gul zon 80 - 90 % av maxpuls (rejält ansträngande)
Röd zon 90 - 100 % av maxpuls ( hmm skitjobbigt)

Det var verkligen ett jobbigt pass eftersom det var ett styrkepass. Inte mycket tid till återhämtning och på slutet var vi uppe i den röda zonen och det vet alla som tränat med pulsklocka att där ligger man bara en kort stund sen är det bara för jobbigt. Eller så har man inte ställt in rätt maxpuls eller så är man superman/superkvinna.

Jag kommer att göra det igen. Hoppas just nu på att sju stycken bokar av sig under kvällen tidig morgon så att vi kan köra att nyårsaftonspass. Vi har alltså reservplatser!

Kommentarer:
Hälsningar från : Åsa.S

Oj... inget pass för mig alltså. Fast det är inte spinning utan pulsklocka heller å andra sidan.

Hälsningar från : Helena till Åsa S

Det är ju en bra grundförutsättning att gilla spinning. Sen finns det olika typer av pass. Sådana som satsar mer på uthållighet där man mestadels befinner sig i grön zon t.ex. Men som sagt man måste gilla spinning!

2007-12-30 @ 18:45:56
URL: http://gutta.blogg.se

Jag tycker att:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits