Rikets tredje stad

Nu är vi hemkomna från Malmö. Jag och maken har varit på semester. Från familjen och så. Tack mamma och pappa som hjälpte till med all logistik kring barnen.
Vi åkte i fredags. Tåg och det var väl tur det med tanke på  de köer som bildades i samband med olycka på E6. Dessutom var det riktigt härligt att bara sätta sig på tåget och koppla av. Vi hade en riktigt kul resa. Vi åkte med Öresundståget och det var riktigt helgstämning på tåget. Alla var glada och såg fram emot helgen.
Vä framme checkade vi in på hotellet. Tog våra kort och travade upp till vårt rum. Vi öppnade och gick in. Oj sa jag nån har glömt sin jacka. Sen såg vi att rummet var bebott. Travade ner och berättade detta för tjejen i lobbyn. Hon blev skitstressad "Sånt ska inte kunna hända" Men nu hade det gjort det så vi fick ett nytt rum. Kom upp till det och det var mot en inbyggd innergård. Kände bara att här kunde jag inte andas. Så det var bara att trava ner igen och till sist fick vi ett rum som var till belåtenhet. Efter att ha ätit lite av hotellets buffe - som ingår i detta hotells koncept- vilken svensk kan motstå " gratis" mat :) gick vi ut i den varma kvällen. Vad göra utsläppta på grönbete? Jo vi gick på bio. Såg på "Allt om min pappa"  som handlade om Tommaso 11 år och hans familj. Den var bra men kanske inte en direkt "feel good"-film. En familj i upplösning. Italiensk, regisserad av Kim Rossi Stuart som också spelade pappan. 


När detta var klart gick vi till Lilla Torg. Där har de uteserveringar med hur många som helst gasolvärmare. Det är så varmt där så man nästan får känslan av  en ljummen sommarkväll mitt i sommaren. Åt god lammfile. 
På lördagen var det först en kaotisk frukost. Allt var slut. Personalen sprang som skållade råttor med tallrikar, glas och muggar. Ja det fanns mat. Men vem har glädje av kaffe utan mugg? Efter en stund lugnade det ner sig.
Vi begav oss till Köpenhamn och vandrade runt där och bara hade det dejligt. Det var ju fortfarande rätt varmt och skönt så det fanns många tillfällen att njuta både av mat och drycka. Åter till Malmö, lite skall man ju använda hotellrummet med. Lite käk. Och sen vargick vi en tur för att se på The Turning Torso. I sanning ett mäktigt bygge 54 våningar högt.  Det var väldigt vackert vid entren med vatten kring. Själva huset är väl mer imponerande än vackert. De bygger hur mycket som helst i den delen av Malmö och i mitt stilla sinne funderar jag på vad alla skall komma ifrån men det såg ut på alla reklamskyltar för nybyggen som om det var strykande åtgång på lägenheter som höll på att byggas. Men man bor ju fantastiskt där med vatten alldesles inpå och nära till Malmö centrum och en halvitmme med tåget till Köpenhamn. Men förmodligen så lär man vara tvungen att hosta upp rejält med kosing för att köpa en lägenhet där.
Kan tillägga att det var väldigt kallt och blåsigt. Vi avslutade kvällen på en jättemysig tapasrestaurang.
Idag har vi varit på Malmö konsthall och sett på utställningen:
ELMGREEN & DRAGSET
This is the First Day of My Life

 Det var ett antal installationer i olika rum. När jag var inne på internet insåg jag att jag nog missat något av dem. Helt OK utställning. Sen shoppade vi lite toppar till oss och försökte hitta lite presenter till barnen med varierat resultat.

Hem på eftermiddagen med tåget. Nu har vi samlat ihop alla i familjen utom hunden som vi hämtar i morgon. Ja detta var helgen i korthet.

Kommentarer:

Jag tycker att:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits