folkbildare

Det behövs folkbildare på många områden. Jag har tagit på mig ansvaret för att bilda mina vänner i olika former av träningsmöjligheter och annat. Sån som vi behöver nu när vi inte är riktigt så unga längre. Annars blir vi försoffade.Vi vill ju dessutom kunna njuta av livets goda!

Vad är det nu för skilland mellan en pulsklocka/mätare och stegräknare.
Jo de mäter olika saker. Pulsen respektive steg. Enkelt som så.
Här kommer lite info om pulsbaserad träning:

Pulsbaserad träning

Pulsklocka
Pulsklockan är ett utmärkt redskap för den som vill planera sin träning, hålla koll på träningsintensitet eller mäta energiomsättning under ett pass. Det finns numera flera olika märken av pulsklockor allt från den enklaste varianten till de med massor av funktioner som uppspelning av minne, överföring till datafil, mellantider, pulsintervall etc.
Pulsklockan mäter pulsen, det vill säga antal pulsslag per minut. Pulsen är ett mått på hur mycket kroppen måste arbeta, hur mycket syre som går åt vid ett visst tillfälle. Pulsen kan användas för att bestämma energiförbrukning, arbetsintensitet, konditionsförbättring (eller försämring) mm.


Fördelar med pulsklocka - pulsmätare
  • Hittar olika intensitetsintervaller. Hjälper en att hålla koll om det är rätt intensitet under träningen.
  • Se resultat i form av ändring av vilopuls, arbetspuls.
  • Hjälper en att inte träna för hårt.
Återkommer om stegräknare.

Hej svejs!


 





 


Kommentarer:
Hälsningar från : Pia

Vad skulle vi göra om vi inte hade vår hälsogurri ? Tänk om hon fick oss att börja träna oxå....pöss på dig

2006-05-28 @ 13:33:28
Hälsningar från : Pia

Man ska inte skriva samtidigt som man talar i telefon...Guru menar jag

2006-05-28 @ 13:39:13
Hälsningar från : den andra

gurri gurri nam nam!

2006-05-28 @ 13:48:43
Hälsningar från : Berra

Frågan är hur mycket du vet om stegräknare? Min stegräknare är även bestyckad med radio!!! De du...

2006-05-28 @ 16:16:05
Hälsningar från : Me

Berra! Jag återkommer med lite info om stegräknare. DÅ kan du ju gå i takt med musiken. Gäller bara att den inte e för långsam;-)

2006-05-28 @ 16:45:34
Hälsningar från : Me

Berra! Jag återkommer med lite info om stegräknare. DÅ kan du ju gå i takt med musiken. Gäller bara att den inte e för långsam;-)

2006-05-28 @ 16:45:40
Hälsningar från : Me

... det är ju självklart målet,, att få er att träna. Hoppet är det sista som överger människan. Droppen som urholkar stenen osv...

2006-05-28 @ 17:07:22

Jag tycker att:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits