FI - litet allmänna funderingar

Jag hade faktiskt glömt att jag har en blogg. Det är ungefär som när man var i den åldern när man skrev dagbok. Jättemycket först och sen allt mer sällan. Men nu känner jag att jag måste skriva några rader. Jag har just varit inne på Aftonbladets hemsida. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. FI, jag säger bara det. Är det vuxna människor människor som är med detta nybildade parti? Jag tycker att det stundtals verkar vara på samma nivå om när min dotter är osams med sin kompisar. "hon är så dum mot mig, men då tänker jag minsann inte vara med henne mer". Sen blir jag så konfunderad kring hur denna sk feminism tar sig uttryck. Pojkar skall få ha flicknamn och tvärtom. Jag säger bara "Och???...." En kvalificerad gissning från min sida är att detta parti kommer att ha en kort livslängd. För att få legitimitet bland litet mer breda lager än bland en mycket begränsad grupp av personer  behöver de nog försöka hitta en profil som gör att jag som vanlig kvinna kan känna att det är väsentliga frågor jag kan identifiera mig med som drivs. Den som lever får se!

Kommentarer:
Hälsningar från : sidekick

Det är ju precist nystartat! Give them some time. De gör nått som ingen gjort förut, demokrati tar tid.

Och det jag gillar med F! är just att dom inte försöker göra sig till nått annat än dom är, nått annat än kännande människor. Dom behöver inte all manligkultur och manliga sätt att ge intryck av total makt och kontroll och likformighet och känslokyla. Jag gillar mångfalden på mötena, en mångfald som för en ovan som är van vid obrytbara lugna fasta manliga hierarkier med bara slipsar och jämngrå kavajer framstår som ett stressande kaos, att saker debatteras, det är det som är demokrati.

Att folk ska kunna gifta sig med varandra och åtnjuta samma stöd från samhället trots att de inte är heteros är en viktig fråga för mig fast jag är hetero. Att mänskligheten inte ska tvångsindelas in i kvinna man av staten med namn är en annan sådan bra fråga som de tar upp. Namn gör större skillnad än en tror, fråga en invandrare som inte får jobb pga sitt namn.


Jag tycker att:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits